2025. gads Latvijas organizāciju drošībā: automatizācija, NIS2 un kaimiņvalstu izlūkošanas riski 

2025. gadā Latvijas drošības nozari būtiski ietekmēs gan tehnoloģiskās attīstības procesi, gan normatīvo regulējumu prasības. Mākslīgais intelekts vēl joprojām nesasniegs līmeni, kurā tas varētu būtiski uzlabot fizisko drošību, savukārt kiberdrošības prasības kļūs stingrākas, prasot uzņēmumu pielāgošanos NIS2 direktīvai. Vienlaikus turpināsies fiziskās apsardzes tirgus samazināšanās, jo pieaugošās darbaspēka izmaksas mudinās uzņēmumus izvēlēties automatizētus drošības risinājumus.  

Mākslīgais intelekts fiziskajā drošībā neienāks 

Šodien pieejamie mākslīgā intelekta (MI) risinājumi paredz informācijas analīzi, izmantojot teksta vai grafiskos avotus. Fiziskās drošības jomā tekstuālus avotus rada piekļuves kontroles, apsardzes signalizācijas un dažkārt arī drošības vadības sistēmas, savukārt grafiskos avotus – videonovērošanas sistēmas. Nedz vienā, nedz otrā gadījumā MI risinājumu, piemēram, Microsoft Copilot vai Google Gemini, izmantošana drošības vajadzībām neattaisno ieguldītās izmaksas, jo to piedāvātās iespējas pagaidām ir ļoti ierobežotas.  

Patlaban tā dēvētais “mākslīgais intelekts” videonovērošanā galvenokārt aprobežojas ar datorredzes un objektu atpazīšanas modeļiem, kas spēj veikt cilvēku, dzīvnieku un auto atpazīšanu. Taču šie rīki informācijas analīzes jomā aizvien nepārspēj viedtālruni, ar kura palīdzību iespējams veikt foto attēlu uzņemšanu un izmantot Google lens rīku attēlu atpazīšanai. 

Turpināsies drošības procesu optimizācija  

Organizāciju drošības jomā šogad aizvien aktuāla būs drošības funkciju centralizācija, apvienojot fiziskās, tehniskās, ugunsdrošības, darba aizsardzības, kiberdrošības un citas drošības jomas vienā vadības struktūrā. Pieaugošo darbaspēka izmaksu dēļ turpināsies arī drošības personāla optimizācija, ieviešot tehnoloģiskos risinājumus un automatizētas pārvaldības sistēmas, kur tas iespējams.  

Daudzos gadījumos nelielu saimniecisku darbību veikšanai vai teritorijas uzraudzīšanai vairs nav ekonomiska pamata uzturēt fizisko drošības personālu, jo šobrīd pieejamie tehnoloģiskie risinājumi, piemēram, attālināta videonovērošana, spēj aizstāt cilvēkresursus ar zemākām izmaksām. 

Kiberdrošības direktīva prasīs uzņēmumu pielāgošanos 

2025. gadā pieaugs pieprasījums pēc kiberdrošības personāla, jo no 1. oktobra katrai publiskā un privātā sektora organizācijai, uz kuru attiecas NIS2 direktīva, ir jānodrošina kiberdrošības pārvaldnieks. Nozares ekspertu aplēses liecina, ka Latvijā šāds speciālists varētu būt nepieciešams aptuveni 1800 uzņēmumiem. Tas nozīmē, ka tiem būs jāveic vai nu esošā IT personāla sertificēšana kiberdrošības jautājumos, vai ārpakalpojumu piesaiste. 

Gaidāmi būtiski uzlabojumi apsardzes nozarē, īpaši kritiskajā infrastruktūrā 

2025. gadā apsardzes nozarē sagaidāmi divi būtiski jaunumi, kas ietekmēs to darbību un drošību. Pirmais no tiem saistīts ar jau pieminēto NIS2 direktīvu un tās noteiktajām kiberdrošības prasībām. Nacionālās kiberdrošības likums paredz, ka arī vidēja vai liela apjoma apsardzes pakalpojumu sniedzēji tiks iekļauti svarīgo pakalpojumu sniedzēju kategorijā, nosakot tiem atbildību un pienākumus kiberdrošības jomā un tostarp paredzot soda naudas piešķiršanu par to neievērošanu.  

Otrs jaunums ir Aizsardzības un Iekšlietu ministrijas ierosinājums apsardzes pakalpojumu sniedzējiem brīvprātīgi pieteikties D kategorijas kritiskās infrastruktūras kopumam. Tādējādi tiktu uzlabota apsardzes komersantu gatavība dažādām krīzes situācijām, jo D kategorijas kritiskajai infrastruktūrai ir nepieciešams darbības nepārtrauktības plāns. Nesenā abu ministriju organizētā tikšanās ar apsardzes komersantiem un asociācijām par šo jautājumu apliecina, ka D kategorijas iegūšana būs priekšrocība tiem komersantiem, kuri sniegs savus pakalpojumus A, B un C kategorijas kritiskajai infrastruktūrai, kurai krīzes gadījumā būs nepieciešami apsardzes pakalpojumu sniedzēji ar D kategorijas statusu. Papildus ieguvums ir arī D kategorijas kritiskā personāla nepakļaušana mobilizācijai.  

Tiek prognozēts, ka šie abi notikumi šogad veicinās apsardzes nozares drošības uzlabošanos un kritiskās infrastruktūras objektos būs lielāka pārliecība par darbības nepārtrauktību drošības jomā.  

Izlūkošanas riski – aizvien klātesoši 

Saskaņā ar nesen publicēto Valsts drošības dienesta (VDD) 2024. gada pārskatu un ZEVS drošības ekspertu aplēsēm Krievijas un Baltkrievijas dienestu radītie sabotāžas un izlūkošanas draudi pret Latviju 2025. gadā nemazināsies. Šo potenciālo uzbrukumu mērķi būs kritiskā infrastruktūra, Latvijas kultūras objekti un valstij nozīmīgas komercsabiedrības.  

Savukārt masu pulcēšanās vietas, kā arī reliģiskās un politiskās organizācijas saskarsies ar pieaugošiem riskiem, kas saistīti ar politisko ekstrēmismu un teroristisku radikalizāciju. Šīm organizācijām jāpārskata drošības riski, to izvērtējumā neaprobežojoties tikai ar fizisko vai kiberapdraudējumu analīzi. Uzmanība jāpievērš arī riskiem, kas saistīti ar sadarbības partneriem, darbiniekiem un uzņēmuma vērtībām, vienlaikus identificējot visus iespējamos iemeslus, kādēļ kāda no iepriekš minētajām naidīgajām grupām būtu ieinteresēta vērsties pret uzņēmumu. 

CITI MŪSU RAKSTI PAR DROŠĪBU

  • 2025. gads Latvijas organizāciju drošībā: automatizācija, NIS2 un kaimiņvalstu izlūkošanas riski 

    2025. gadā Latvijas drošības nozari būtiski ietekmēs gan tehnoloģiskās attīstības procesi, gan normatīvo regulējumu prasības. Mākslīgais intelekts vēl joprojām nesasniegs līmeni, kurā tas varētu būtiski uzlabot fizisko drošību, savukārt kiberdrošības prasības kļūs stingrākas, prasot uzņēmumu pielāgošanos NIS2 direktīvai. Vienlaikus turpināsies fiziskās apsardzes tirgus samazināšanās, jo pieaugošās darbaspēka izmaksas mudinās uzņēmumus izvēlēties...
  • KĀPĒC IR NIS2 DIREKTĪVA UN KĀPĒC TĀ IR SVARĪGA

    Pagājušajā nedēļā norisinājās vadošais drošības tehnoloģiju samits #NordicSecTechSummit, kurā arī ZEVS vadītājam Kārlim Apalupam bija iespēja uzstāties ar tematu "NIS2 direktīvas ievērošana drošības tehnoloģijās" Kaut gan daudzi jau ir stāstījuši un fokusējušies uz NIS2 direktīvas prasībām un tās praktisko piemērošanu - Kārlis fokusējās tieši uz direktīvas stratēģisko kontekstu - Krieviju,...
  • Kas ir digitālā fiziskās drošības pārvaldība un kādus ieguvumus tā sniedz? 

    Mākslīgais intelekts, mākoņskaitļošana, automatizācija un datu analītika ir tikai daži no tehnoloģiskajiem risinājumiem, kas kļūst par daļu no ikdienas arvien vairāk uzņēmumos un nozarēs Latvijā un pasaulē. Arī drošības nozare nav izņēmums  –manuālās darba laika plānošanas metodes un papīra formātā sagatavoti ziņojumi strauji noveco, dodot vietu digitālām pakalpojumu pārvaldības platformām,...
  • Cik bieži un kā jāveic drošības sistēmu apkalpošana?

    Augstāka veiktspēja, ilgmūžība un potenciālo risku novēršana ir tikai daži no iemesliem, kāpēc jāveic regulāra un rūpīga drošības sistēmu apkalpošana. Taču – kā to veikt pareizi? Un cik bieži? ZEVS ugunsdrošības speciālists Matīss Zemgalis un kiberfiziskās drošības speciālists Kārlis Apalups sniedz atbildes uz šiem jautājumiem. Ugunsaizsardzības sistēmas apkalpošana Ugunsaizsardzības sistēmas apkalpošanas nepieciešamību...
  • 4 soļi, ko veikt pēc fiziska drošības incidenta organizācijā

    Jebkura fiziska incidenta risināšana uzņēmumā var atšķirties no tā veida un rakstura. Taču ir vairāki principi, kas jāņem vērā ikvienam nozares profesionālim, lai šādas situācijas atrisinātu  iespējami operatīvi un novērstu to atkārtošanos nākotnē.  1.Notikuma vieta jāsaglabā neskarta   Šis princips ir ļoti būtisks, jo, veicot jebkādu tālāku izmeklēšanu (neatkarīgi no tā, vai to...

Vēlies realizēt drošības idejas?
Piesakies konsultācijai!